Waar mogen we jou helpen?
Voor een optimale service raden wij je aan de DecoLegno website te gebruiken van het land waar jij gevestigd bent. België of Nederland?
Doorzoek onze decors, collecties, projecten en blogs.
05-09-2025
We vieren dit jaar ons 15-jarig jubileum: een mijlpaal die niet alleen staat voor tijd, maar vooral voor visie, beleving, verbinding en vooruitgang. Het verhaal van DecoLegno begon in 2010, midden in de crisisjaren, als een gedurfd ondernemersavontuur dat inmiddels is uitgegroeid tot een gevestigde naam in decoratief plaatmateriaal. De oorsprong ligt op de Interzum-beurs in Duitsland waar Patrick Leering in 2009 kennismaakte met het Italiaanse familiebedrijf Cleaf. “Ik was direct onder de indruk van de kwaliteit en de innovatieve structuren in decoratief plaatmateriaal, iets wat je destijds bij andere merken nauwelijks zag,” vertelt hij. Cleaf stond op het punt zijn distributienetwerk in Europa uit te breiden. Toen zijn toenmalige werkgever zijn enthousiasme voor het product niet deelde, besloot Patrick zelf het initiatief te nemen en de samenwerking met Cleaf aan te gaan. Daarmee werd DecoLegno geboren. Wist je dat de naam DecoLegno staat voor decoratief (Deco) hout (Legno; betekent hout in het Italiaans)?
Toen Patrick in 2010 het idee voor DecoLegno lanceerde, wist hij meteen wie hij erbij wilde betrekken: zijn jeugdvriend Guido Hofman. De oprichters kennen elkaar al sinds 1985, toen ze samen in de schoolbanken zaten. “We kwamen bij elkaar in de klas en zijn altijd vrienden gebleven,” vertelt Guido. Hoewel hun carrières aanvankelijk verschillende richtingen op gingen, bracht hun gedeelde ambitie hen weer samen. “Patrick en ik vullen elkaar perfect aan. Hij heeft diepgaande productkennis, ik breng jarenlange ervaring als ondernemer mee. Dat maakt onze samenwerking zo krachtig.” Wat begon als een tijdelijke samenwerking groeide uit tot een hechte en langdurige verbintenis. “Het was de bedoeling dat ik een paar jaar zou helpen met het opstarten, maar inmiddels ben ik al 15 jaar volop betrokken bij de business.”
De keuze voor focus is altijd leidend geweest. “Eén merk, één product. Doen waar je goed in bent,” aldus Patrick. Twaalf jaar lang was Cleaf het enige merk in het assortiment. De eerste collectie was compact, maar krachtig. Structuren als Alter, Matrix en Penelope en Tranché vormden de basis. Elk met een eigen karakter, van subtiel textielgevoel tot robuuste houtstructuur. “We kozen bewust voor een klein maar onderscheidend assortiment,” vertelt Patrick. “We wilden niet alles aanbieden, maar juist iets wat er nog niet was.” De materialen spraken tot de verbeelding en gaven ontwerpers en interieurbouwers direct iets om mee te werken. De collectie groeide gestaag, maar altijd met oog voor kwaliteit en beleving. Later werd dit aangevuld met Durasein®, een bewuste aanvulling die niet concurreerde maar juist versterkte.
DecoLegno onderscheidt zich door beleving. Vanaf het begin was er een duidelijke visie: dicht bij de klant staan. De eerste showroom opende in Zaandijk, en in 2022 volgde een belangrijke mijlpaal met de verhuizing naar het nieuwe pand aan het Rak in Westzaan. Inmiddels zijn er ook showrooms in Colmschate (Deventer), Echt, Veldhoven en Kampenhout (België). “We begonnen met shop-in-shop showrooms, maar hebben nu eigen locaties verspreid over het land,” vertelt Patrick. “Materialen worden gepresenteerd op grote panelen, in sfeervolle settings die het verhaal van het product versterken. DecoLegno moet toegankelijk zijn voor onze klanten. Daarnaast vormen de showrooms het vertrekpunt voor onze medewerkers die in die regio actief zijn.”
Maar beleving gaat verder dan fysieke locaties. Zo biedt DecoLegno een A4-stalenservice, waarbij klanten grote stalen ontvangen die direct overtuigen in kleur, structuur en kwaliteit. “We kwamen binnen in een vrij traditionele markt. Wij hebben er bewust voor gekozen om ons te onderscheiden in beleving,” zegt Patrick. Ook klantenevenementen en inspirerende beursdeelnames dragen daaraan bij. Het zijn momenten waarop DecoLegno niet alleen laat zien wat ze doen, maar vooral hoe ze het doen.
De coronaperiode was spannend, maar bracht onverwacht ook kansen. “We hadden net een collectie-uitbreiding en een investering in het personeelsbestand,” herinnert Guido zich. “Uiteindelijk heeft corona ons, gek genoeg, alleen maar sterker gemaakt.” Het team groeide door, en inmiddels telt DecoLegno zo’n 70 medewerkers. “Medewerkers zijn ons grootste kapitaalgoed,” zegt Guido. “We willen goed zorgen voor onze collega’s. Dit komt terug in arbeidsvoorwaarden, maar ook in employer branding: uitjes, feestjes, de manier waarop we met mensen omgaan en hoeveel ruimte iemand heeft om zichzelf te zijn.”
Als Patrick en Guido terugkijken op de afgelopen 15 jaar, overheerst trots. “Als we terugkijken zouden we niks anders doen,” zegt Guido. “Alle ervaringen en lessen hebben we kunnen toepassen en verbeteren. Patrick vult aan: “Je hebt altijd dromen, maar dat DecoLegno zo zou uitpakken, hadden we nooit verwacht.” Met stevige wortels in Nederland is de volgende stap duidelijk: België. “Onze concrete stip aan de horizon is de ontwikkeling in België,” zegt Guido. “De aankomende vijf jaar gaat uitwijzen of het ons daar ook gaat lukken.” Die stip is inmiddels al deels ingekleurd: sinds vorig jaar heeft DecoLegno een eigen team én een showroom in Kampenhout, waarmee het merk ook in België stevig aan de weg timmert. De ambitie is er, net als de overtuiging dat de formule van DecoLegno ook daar zal aanslaan. DecoLegno viert haar 15-jarig bestaan met een stevige basis, een duidelijke visie en een team dat het verschil maakt. De deur van de directie staat altijd open, en de blik is gericht op de toekomst. Want bij DecoLegno draait het niet alleen om plaatmateriaal, maar om mensen, beleving en het lef om te doen.
Dit artikel is gebaseerd op een podcast aflevering van De Interieur Club Podcast, waarin Patrick en Guido openhartig vertellen over 15 jaar DecoLegno. In aflevering 174 nemen ze je mee in hun ondernemersreis vol lef, stijl en strategie. Luister de podcast via deze link.